יום שישי, פברואר 13, 2009

ממוצעים נעים - הלכה למעשה

הממוצע הנע הפשוט – הגדרה

הממוצע הנע הפשוט Simple Moving Average - הינו הכלי הנפוץ ביותר לשימוש בקרב הסוחרים הטכניים. מדובר בכלי מתמטי פשוט אשר ממצע סדרה ידועה של נתונים. לדוגמא, אם היינו מעוניינים לדעת מהו הממוצע של 10 שערי הסגירה בימים האחרונים, פשוט היינו מחברים את כל עשרת שערי הסגירה ומחלקים את התוצאה ב-10. (ראה טבלה 4.1 )





השימוש במושג נע נובע מהעובדה שאנחנו מעוניינים לדעת בכל פעם מהו הממוצע לתקופה האחרונה שהגדרנו, למשל בכל יום חדש אני מעוניין לדעת מהו הממוצע של עשרת הימים האחרונים בלבד. כתוצאה מכך, בכל פעם שנכנסת לסדרה תצפית חדשה (יום חדש) אנחנו מורידים את התצפית הישנה ביותר ובמקומה מכניסים את התצפית החדשה (היום החדש) כל זאת על מנת לשמור על תקופת מיצוע קבועה. (ראה טבלה 4.2)

חשוב לי לציין, שניתן להשתמש בממוצע הנע על נתונים אחרים בשוק, ולאו דווקא על שערי הסגירה. למשל, ממוצע נע לשערים הגבוהים (High Price) או השערים הנמוכים (Low Price) ממוצע לטווח המחירים (Trading Range) וכו'.

בנוסף, אנחנו יכולים לבחור את תקופת המיצוע שלדעתנו הכי מתאימה לצורכי המסחר שלנו ולאו דווקא הממוצע הנע של 10 הימים האחרונים. ניתן למשל לבחור 5,7,13,20,50,100 ימים וכו'. יש לציין, ככל שהממוצע הוא קצר יותר (תקופת המיצוע קטנה) אזי הממוצע יהיה צמוד מאד לשוק ורגיש יותר לשינויים המתרחשים. לעומת זאת, כאשר הממוצע הוא ארוך יותר (תקופת המיצוע גדולה) אזי הממוצע יהיה פחות רגיש לשינויים, מאחר ויהיה מרוחק יחסית מהשוק.

הביקורת על שיטת הממוצע הנע הפשוט:
אחד החסרונות של הממוצע הנע הפשוט שהוא מכסה רק את תקופת הזמן הנדונה. למשל: 10MA ממצע את 10 שערי הסגירה האחרונים בלבד. החיסרון הנוסף לממוצע הנע הפשוט שהוא נותן משקל זהה לכל אחת מהתצפיות בתקופה הנדונה. למשל: 10MA נותן משקל של 10% לכל אחת מהתצפיות, כאשר קיימים אנליסטים המאמינים שיש לתת משקל יתר לתצפיות האחרונות, ומשקל חסר לתצפיות הישנות יותר.

הממוצע הנע המשוקלל (Weighted Moving Average-WMA)
הממוצע הנע המשוקלל בא לפתור את בעיית השקלול. הוא דומה לעקרון הממוצע הנע הפשוט, אך ההבדל העיקרי ביניהם הוא בכך שהממוצע הנע המשוקלל נותן משקל יתר לתצפיות האחרונות ומשקל חסר לתצפיות ישנות. (טבלה 4.3)


ממוצע נע יחיד - איתותי קניה/מכירה


איתותי הקניה והמכירה מטכניקה זו מתקבלים בהסתמך על החיתוך בין עקומת הממוצע ולבין עקומת המחירים - השוק.

איתות קניה:
איתות הקניה מתקבל כאשר עקומת המחירים חותכת את עקומת הממוצע הנע מכיוון מטה לכיוון מעלה.

איתות מכירה:
איתות המכירה מתקבל כאשר עקומת המחירים חותכת את עקומת הממוצע הנע מכיוון מעלה לכיוון מטה.
(הערה: קיימים אנליסטים אשר מעוניינים לראות ששיפוע הממוצע, נע בכיוון המגמה גם כן)





אם היינו בוחרים ממוצע נע קצר (5 או 10 ימים) במקרה זה הממוצע יהיה צמוד מאד לשוק. לכן, יתקבלו מספר רב של איתותי קניה ומכירה כתוצאה מהחיתוכים בין שתי העקומות. היתרון בשימוש בממוצע נע קצר הוא שאיתותי הקניה והמכירה מתקבלים בתחילתו של המהלך. החיסרון בכך הוא שהסוחר חשוף ל- "רעשים" או במילים אחרות לאיתותי שווא המתקבלים כתוצאה מהחיתוכים בין עקומת הממוצע ולבין השוק. חיסרון נוסף נובע מכך שכל כניסה ויציאה שלנו בשוק מחויבת בתשלום עמלות, ובמידה ויש לנו מספר רב של חיתוכים או איתותי קניה ומכירה אזי אנחנו נבצע מספר רב של עסקאות, וכתוצאה מכך מדובר בתשלום גבוה של עמלות.

לעומת זאת, אם היינו בוחרים להשתמש בממוצע נע ארוך יחסית (13 או 20 ימים) במקרה הזה הממוצע יהיה פחות צמוד לשוק. לכן, יתקבלו מספר קטן של חיתוכים בין עקומת הממוצע ולבין השוק.(איתותי קניה ומכירה).

היתרון מהשימוש בממוצע נע ארוך הוא אי החשיפה לרעשים-איתותי שווא. יתרון נוסף הוא שהממוצע הארוך יותר יוצר מספר עסקאות קטן, וכתוצאה מכך הסוחר נהנה מחסכון בעמלות. החיסרון בשימוש בממוצע ארוך הוא הכניסה המאוחרת לשוק.

השימוש בשני ממוצעים נעים


הטכניקה נקראת בשם " Double crossover method". איתותי הקניה והמכירה מתקבלים בהסתמך על החיתוך בין עקומת הממוצע הקצר ולבין עקומת הממוצע הארוך.

איתות קניה:
איתות הקניה מתקבל כאשר עקומת הממוצע הקצר חותכת את עקומת הממוצע הארוך מכיוון למטה לכיוון מעלה.

איתות מכירה:
איתות המכירה מתקבל כאשר עקומת הממוצע הקצר חותכת את עקומת הממוצע הארוך מכיוון מעלה לכיוון מטה.



יתרונות טכניקת שני הממוצעים הנעים לעומת ממוצע יחיד:
היתרון המובהק העולה מהשימוש בשני ממוצעים לעומת השימוש בממוצע נע יחיד, הוא נטרול הרעשים המתקבלים (איתותי שווא של קניה ומכירה) ביחס לשימוש בממוצע אחד בלבד.

חסרונות השיטה:
המחיר שהסוחר משלם כתוצאה מהשימוש בטכניקה זו (שני ממוצעים נעים) מתבטא בכניסה מאוחרת לשוק.

השימוש בשלושה ממוצעים נעים – Triple Crossover Method


גרסה נוספת לשימוש בממוצע נע, הפעם אנחנו משתמשים בשלושה ממוצעים נעים ביחד. השימוש הנפוץ ביותר והידוע לגבי טכניקה זו הוא, השילוב בין שלושת הממוצעים 4,9,18. מדובר בסיסטם (System) אשר התגלה על ידי R.C.Allen בספרו "How to Build a fortune in commodities”. הסיסטם דומה לעיקרון הידוע בקרב הסוחרים היום, חיתוך שלושת הממוצעים 5,10,20.

השימוש בטכניקה זו מתחלק לשני שלבים. השלב הראשון הוא שלב "האזהרה לקניה/מכירה" (Buy/Sell Alert). השלב השני הוא שלב "האישור לקניה/מכירה" (Buy/Sell Confirmation).

אזהרת קניה: Buy Alert
אזהרת הקניה מתקבלת כאשר עקומת הממוצע הקצר 4MA נמצאת מעל הממוצע הבינוני 9MA והארוך 18MA. בשלב הזה הסדר הכרונולוגי לא משמעותי, אך מה שחשוב הוא שהממוצע הקצר ביותר MA4 יהיה מעל שני הממוצעים האחרים.

אישור קניה: Confirmation

אישור הקניה מתקבל כאשר עקומת הממוצע הבינוני 9MA חותכת מעל לעקומת הממוצע הארוך 18MA מלמטה בכיוון מעלה, ושלושת הממוצעים מסודרים בצורה כרונולוגית עולה מהממוצע הארוך ביותר ועד לקצר ביותר. המבנה שיתקבל במקרה זה הוא 4MA מעל ל-9MA, וה- 9MA מעל ל-18MA.





אזהרת מכירה: Sell Alert
אזהרת המכירה מתקבלת כאשר עקומת הממוצע הקצר 4MA נמצאת מתחת לממוצע הבינוני 9MA והארוך 18MA. בשלב הזה הסדר הכרונולוגי לא משמעותי, אך מה שחשוב הוא שהממוצע הקצר ביותר MA4 יהיה מתחת לשני הממוצעים האחרים.



אישור מכירה: Confirmation

אישור המכירה מתקבל כאשר עקומת הממוצע הבינוני 9MA חותכת מתחת לעקומת הממוצע הארוך 18MA מלמעלה בכיוון מטה, ושלושת הממוצעים מסודרים בצורה כרונולוגית יורדת מהממוצע הארוך ביותר ועד לקצר ביותר. המבנה שיתקבל במקרה זה הוא 4MA מתחת ל-9MA, וה- 9MA מתחת ל-18MA.




חשוב לזכור:
לסיום חשוב רק לציין שהממוצע הוא כלי עוקב מגמה ואינו מנבא תחילת מגמה חדשה. במילים אחרות, איתותי הקניה והמכירה מתקבלים רק לאחר שהמגמה התחילה ולא לפני.

הדבר הנוסף שחשוב לזכור הוא, שכלי זה יעיל בשווקים מגמתיים ואינו יעיל בשווקים מדשדשים. לכן, במקרים בהם השוק נמצא בתקופת דשדוש, הסוחר יקבל איתותי שווא רבים.

אין תגובות: