יום שני, מאי 28, 2012

מה הן שעות המסחר בשוק המט"ח?


רובנו כבר שמע את העובדה כי, שוק המט"ח פועל במתכונת של 24 שעות ביממה. אך, האם זה אומר שניתן לסחור (למטרות רווח ולא לצורכי גידור) במהלך כל אותן השעות?

באופן כללי, ניתן לחלק את יום המסחר (רגיל ללא חופשות) בשוק המט"ח לשלושה מערכות עיקריות (המעוניינים להישמע "אינטליגנטיים" יכולים להשתמש במושג הלועזי Sessions) במהלכן המסחר נע עם כיוון זריחת השמש בעולם, תחילה המערכה האסיאתית אחריה המערכה האירופאית ולבסוף מסיימים במערכה האמריקאית.

המערכה האסיאתית Asian Session

יממת המסחר בשוק המט"ח מתחילה במזרח העולם, והיא נקראת המערכה האסיאתית. מערכה זו מורכבת משתי תת-מערכות.

  1. המערכה האוסטרלית בסידני (Sydney):
יממת המסחר בשוק המט"ח מתחילה בכל יום עם המערכה האוסטרלית החל מחצות 00:00 ומסתיימת בשעה 09:00 שעון ישראל.

  1. המערכה של טוקיו (Tokyo):
שלוש שעות לאחר פתיחת יום המסחר בשוק המט"ח העולמי, מתחילה מערכה אסיאתית נוספת לזו של סידני, והיא המערכה של טוקיו Tokyo. המסחר במערכה זו מתחיל כאמור בשעה 03:00 לפנות בוקר (שעון ישראל) ונמשך עד השעה 12:00 (שעון ישראל)

כך, ניתן לומר כי, המערכה האסיאתית הכוללת מתחילה מחצות ונמשכת עד השעה 12:00 בצהריים. כאשר בין השעות 03:00 – 09:00 מתקיימת חפיפה בין שתי המערכות – סידני וטוקיו. (בהמשך המאמר אנו נבין איך סוחרי המט"ח מנצלים מצב זה לצורכי מסחר)

המערכה האירופאית London Session

סוחרי המט"ח בסיטי של לונדון פותחים את "הבסטות" החל מהשעה 10:00 בבוקר והם ממשיכים את המערכה הלונדונית (או בשמה הנוסף המערכה האירופאית European Session) עד השעה 19:00. טרם הפתיחה בלונדון, סוחרי פרנקפורט Frankfurt מחממים את המנועים החל מהשעה 09:00 וממשיכים לסחור בשוק המט"ח עד השעה 18:00.

המערכה האמריקאית US Session

לאחר שעברה לה מחצית יום עבודה על הסוחרים בסיטי של לונדון, מצטרפים אליהם סוחרי המט"ח בארה"ב. המערכה האמריקאית US Session מתחילה בשעה 15:00 ונמשכת עד חצות שעון ישראל.


מה הן השעות הטובות ביותר למסחר תוך יומי בשוק המט"ח?

מבט על ציר הזמן ליום אופייני בשוק המט"ח מראה לנו כי, ישנן שעות בהן מתקיימת חפיפה בין שתיים או יותר ממערכות המסחר. למשל: כניסת סוחרי טוקיו לאחר פתיחת השוק בסידני או כניסת סוחרי הסיטי בלונדון בשעות האחרונות של המסחר בטוקיו כמו כן ישנה חפיפה נוספת בין אותם סוחרי לונדון ולבין סוחרי המט"ח בארה"ב.

ככלל, בכל פעם שישנה חפיפה בין אחת או יותר ממערכות המסחר, אנו יודעים כי, רמת הנזילות הינה גבוהה, מצב זה נושא עימו שני יתרונות עיקריים עבור סוחרי המט"ח:

  1. המגמות אשר נוצרות בשעות אלה, הינן מגמות "בריאות" למסחר.
  2. סוחרי המט"ח הגדולים, אלה שמנהלים עסקאות בסכומי עתק, יכולים לסחור ביתר קלות בשעות אלה, זאת ללא סיכונים כלשהם בביצוע העסקאות.

מחקרים מלמדים כי, מחזורי המסחר הגבוהים ביותר (יחסית לשוק המט"ח) נצפים בחפיפה שבין המערכה הלונדונית ולבין המערכה האמריקאית. אחריה, בחפיפה שבין המערכה האסיאתית ולבין המערכה הלונדונית.

אם נסתכל על כל מערכה בנפרד (ללא חפיפה) ניתן לומר כי, מחזורי המחסר הגבוהים בשוק המט"ח מתרחשים במערכה הלונדונית, אחריה בארה"ב ולבסוף, עם מחזורי מסחר נמוכים ניתן למנות את המערכה האסיאתית.

מצ"ב שני גרפים המראים לנו את אחוז העסקאות אשר מבוצעות בשוק המט"ח לפי כל שעה ביום מסחר רגיל. ניתן לראות כי, הנתונים מאששים את הכתוב במאמר זה. נציין כי, הנתונים באדיבות חברת Hot Spot FX  סולק עסקאות המט"ח הגדול ביותר בעולם.




מה חשיבותן של שעות המסחר בשוק המט"ח עבור סוחרי היום?

סוחרי היום בשוק המט"ח חותרים לאסוף מספר נקודות (Pips) קטן בכל עסקה ולעשות זאת על ידי ביצוע מספר עסקאות בכל יום. או לסירוגין, לבצע עסקה אחת או שתיים, תוך חתירה לזכות במספר רב יותר של נקודות. לכן, על מנת להבטיח תנאי שוק אופטימאליים להשגת מטרה זו, סוחרי המט"ח היומיים נוטים לבצע את עסקאותיהם בשעות בהן שוק המט"ח מתאפיין בנזילות גבוהה לרבות המערכה הלונדונית.

חשיבות נוספת להכרת שעות המסחר בשוק המט"ח הינה בהכרת שעת המסחר הראשונה של כל אחת מהמערכות העיקריות: טוקיו, לונדון וארה"ב. כלל אצבע דוגל בכך, ששעת המסחר הראשונה מלמדת על הלך הרוח לשעות הבאות אחריה. כך למשל: אם בין השעות 10:00 – 11:00 (שעת המסחר הראשונה בלונדון) השוק מתמחר דולר חזק, אזי סוחרי השוק מתחילים לתכנן/ לתזמן ו/או לבצע עסקאות לונג על המטבע האמריקאי במהלך השעות הבאות. כמובן, שבירת הנמוך של אותה שעה ראשונה בכיוון מטה או פריצת הגבוהה בכיוון מעלה, עשויות להצביע על שינוי הסנטימנט של אותה מערכה.

לסיכום, אם הנך חושב להפוך לסוחר יום בשוק המט"ח עליך לשאוף לבאים:

  1. לסחור בשעות בהן השוק מתאפיין בנזילות גבוהה, כמו המערכה הלונדונית.
  2. חשוב לדעת איך מתנהג השוק בסיום שעת המסחר הראשונה מכל מערכה, ולתכנן את העסקאות בהתאם לאותו סנטימנט של אותה שעה ראשונה.


מסחר מוצלח,
שאדי בחוס

מאמרים מומלצים:





תגובות והערות יתקבלו בברכה:



על המחבר:
שאדי בחוס MSTA, אנליסט ראשי חדר עסקאות מט"ח 24. הראשון במדינת ישראל שהוסמך על ידי הפדרציה הבינלאומית לאנליסטים הטכניים IFTA, חבר בלשכת המנתחים הטכניים בבריטניה STA, מרצה בבית הספר לשוק ההון בקריה האקדמית אונו.

זכויות יוצרים:
סקירה זו מיועדת אך ורק ללקוחות האנליסט שאדי בחוס בלבד, והעברת חלקים ממנה לאחרים, או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מהמחבר וללא ציון הערה זו בגוף הטקסט, במקום הבולט לעין, הנה אסורה. כל הזכויות שמורות למחבר. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר הכתוב אלא באישור מפורש מן המחבר.

גילוי סיכון:
מסחר במכשירים פיננסים תוך שימוש במנופי השקעה גבוהים הינו מסחר ספקולטיבי ברמת סיכון גבוהה במיוחד. הסיכון בהפסד כתוצאה ממסחר השקעה או ספקולציה בשערי מטבע חוץ או בכל נכס פיננסי אחר הינו משמעותי. עליך לשקול בכובד ראש האם מסחר מסוג שכזה מתאים לצרכיך לאור משאביך הכלכליים ונסיבותיך האישיות. מומלצת השקעה בהון אותו הינך יכול להרשות לעצמך להפסיד.

עליך להיות מודע לנקודות הבאות באופן מיוחד:
המנוף הפיננסי הגבוה במסחר בשערי חליפין ובנכסים פיננסים אחרים נוצר על ידי שימוש בעירבון נמוך ביחס לסך ההשקעה כולה.
התוצאה של המסחר במנוף פיננסי גבוה היא ששינוי קטן במחירים השוררים בשוק, המתרחש בפרקי זמן קצרים, גורם לרווח או להפסד משמעותיים ביחס לגובה העירבון, עד כדי הפסד של מלוא סכום העירבון בפרק זמן קצר ביותר.
תנודת השערים בשוק המט"ח ובשווקים הפיננסים הינן לעיתים חריפות, ללא יכולת חיזוי באשר למידת השינוי, כיוונו או פרקי הזמן בהם הוא מתרחש.
כתוצאה מהאמור לעיל יתכן כי כל העירבון המופקד לצורך ביצוע עסקאות יאבד כולו בפרק זמן קצר ביותר.

הסרת אחריות:

כל המידע המופיע במאמר זה, לרבות הניתוחים והדעות, הינן למטרת אינפורמציה בלבד והן משקפות את דעתו האישית של הכותב בלבד ואינה מתחשבת בכלל בצרכים האישיים של הקורא. על כן, אין לראות בסקירה זו ובשום אופן הצעה ו/או ייעוץ ו/או שידול לרכישה ו/או מכירה של מטבע, מדד, מניה סחורה ו/או כל נכס אחר מהמתוארים בסקירה זו. הכותב יכול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו.



אין תגובות: