יום חמישי, מאי 17, 2012

חוזים עתידיים כמכשיר השקעה בשוק המט"ח



חוזים עתידיים בשוק המט"ח – מה זה?
חוזה עתידי בשוק המט"ח הידוע גם בשם חוזה Forward הינו הסכם בין שני צדדים למסירה עתידית של מטבע מסוים תמורת מטבע אחר. סעיפי החוזה כוללים את תנאי העסקה והם כדלקמן:
  • סוגי המטבעות
  • כמות (גודל העסקה)
  • יום הביצוע (תאריך המסירה או פקיעת החוזה)
  • מקום הביצוע (בדרך כלל חדר עסקאות למטבע חוץ)
  • מחיר

חוזה עתידי הינו מכשיר פיננסי השייך לקבוצת הנגזרים - Derivatives. במילים אחרות, ערך החוזה משתנה (נגזר) בהתאם לשינויים במחיר נכס הבסיס עצמו.

שפת המסחר – מושגים בסיסיים
המסחר בשוק המט"ח מתנהל באמצעות צמדים – זוגות של מטבעות. למשל: דולר אמריקאי מול השקל USD/ILS. "השחקן" בשוק המט"ח קונה את המטבע הצפוי להתחזק ומוכר בו זמנית את המטבע הצפוי להיחלש.

רוב המסחר היומי בשוק המט"ח העולמי מתנהל בעיקר על המטבעות העיקריים Majors. להלן רשימת הקודים לצמדים העיקריים:

EUR/USD אירו מול דולר
GBP/USD ליש"ט מול דולר
AUD/USD אוסטרלי מול דולר
NZD/USD ניוזלנדי מול דולר
USD/CHF דולר מול הפרנק השוויצרי
USD/JPY דולר מול היין היפני
USD/CAD דולר מול הקנדי

חשוב לציין כי, קיימת חשיבות רבה לסדר הופעת קוד המטבע בכל אחד מהצמדים. שימו לב למשל, כי בצמד EUR/USD, הדולר האמריקאי מופיע מצד ימין של הקוד בעוד האירו מופיע מצד שמאל. לעומת זאת, בצמד USD/JPY היין מופיע מצד ימין והדולר הוא זה אשר מופיע בצד שמאל.

מטבע ראשי לעומת מטבע משני

סוחר מט"ח חייב להבין את המשמעות בין המטבע אשר מופיע מצד ימין לעומת המטבע שמופיע מצד שמאל בכל צמד. אנו קוראים למטבע אשר מופיע מצד שמאל בצמד המטבעות בשם "מטבע ראשי" או "מטבע מוביל" לעומת זאת המטבע המופיע מצד ימין נקרא "מטבע משני" או "מטבע מובל".

מטבע ראשי – באמצעות מטבע זה אנו מגדירים את סכום העסקה, בין אם מדובר בקנייה של המטבע ובין אם מדובר במכירת אותו מטבע ראשי.

מטבע משני – באמצעות מטבע זה אנו מגדירים את סכום הרווח/ההפסד כתוצאה מהעסקה שביצענו על צמד מטבעות מסוים.

כך למשל: סוחר ישראלי אומר קניתי (או מכרתי) 100,000 דולר (מטבע ראשי) והרווחתי (או הפסדתי) 30,000 שקל (מטבע משני).
לא רק זה בלבד אלא מיקום כל אחד מהמטבעות אשר מרכיבים כל צמד מאפשר לנו לדעת בכל עת מי מאותם המטבעות מתחזק ומי נחלש כתוצאה משינויים בשער החליפין ובאופן הבא:
כאשר שער החליפין של צמד מסוים מתחזק (מספרים עולים) זה מצביע על כך שהמטבע הראשי מתחזק ביחס למטבע המשני אשר נחלש ולהיפך, במצב בו שער החליפין רושם ירידות. אזי, במקרה דנן המטבע הראשי נחלש ביחס למטבע המשני של אותו צמד.

דוגמא:
אם ניקח את הצמד המקומי דולר מול שקל (קוד: USD/ILS) אנו רואים כי הדולר האמריקאי מכהן בתפקיד המטבע הראשי והשקל מהווה המטבע המשני. לכן, במקרה בו שער החליפין רושם עליות, אנו יודעים כי, מדובר בייסוף של הדולר ופיחות בשקל. לעומת זאת, במקרה בו שער החליפין רושם ירידות, אנו יודעים כי, מדובר בפיחות של הדולר האמריקאי וייסוף במטבע המקומי השקל.

בכתבה הבאה, אני אשתפכם בסיבה אשר בגינה הדולר האמריקאי USD מופיע בחלק מהצמדים העיקריים כמטבע ראשי (דוגמת: USDD/JPY) ובצמדים אחרים הוא מופיע כמטבע משני (דוגמא: EUR/USD). בנוסף, אני אתייחס לחשיבות שעות המסחר בשוק המט"ח העולמי עבור סוחרי היום Day Traders.

מסחר מוצלח,
שאדי בחוס
תגובות והערות יתקבלו בברכה:



על המחבר:
שאדי בחוס MSTA, אנליסט ראשי חדר עסקאות מט"ח 24. הראשון במדינת ישראל שהוסמך על ידי הפדרציה הבינלאומית לאנליסטים הטכניים IFTA, חבר בלשכת המנתחים הטכניים בבריטניה STA, מרצה בבית הספר לשוק ההון בקריה האקדמית אונו.

זכויות יוצרים:
סקירה זו מיועדת אך ורק ללקוחות האנליסט שאדי בחוס בלבד, והעברת חלקים ממנה לאחרים, או פרסומם בכל דרך שהיא, ללא קבלת אישור מראש ובכתב מהמחבר וללא ציון הערה זו בגוף הטקסט, במקום הבולט לעין, הנה אסורה. כל הזכויות שמורות למחבר. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר הכתוב אלא באישור מפורש מן המחבר.

גילוי סיכון:
מסחר במכשירים פיננסים תוך שימוש במנופי השקעה גבוהים הינו מסחר ספקולטיבי ברמת סיכון גבוהה במיוחד. הסיכון בהפסד כתוצאה ממסחר השקעה או ספקולציה בשערי מטבע חוץ או בכל נכס פיננסי אחר הינו משמעותי. עליך לשקול בכובד ראש האם מסחר מסוג שכזה מתאים לצרכיך לאור משאביך הכלכליים ונסיבותיך האישיות. מומלצת השקעה בהון אותו הינך יכול להרשות לעצמך להפסיד.

עליך להיות מודע לנקודות הבאות באופן מיוחד:
המנוף הפיננסי הגבוה במסחר בשערי חליפין ובנכסים פיננסים אחרים נוצר על ידי שימוש בעירבון נמוך ביחס לסך ההשקעה כולה.
התוצאה של המסחר במנוף פיננסי גבוה היא ששינוי קטן במחירים השוררים בשוק, המתרחש בפרקי זמן קצרים, גורם לרווח או להפסד משמעותיים ביחס לגובה העירבון, עד כדי הפסד של מלוא סכום העירבון בפרק זמן קצר ביותר.
תנודת השערים בשוק המט"ח ובשווקים הפיננסים הינן לעיתים חריפות, ללא יכולת חיזוי באשר למידת השינוי, כיוונו או פרקי הזמן בהם הוא מתרחש.
כתוצאה מהאמור לעיל יתכן כי כל העירבון המופקד לצורך ביצוע עסקאות יאבד כולו בפרק זמן קצר ביותר.

הסרת אחריות:

כל המידע המופיע במאמר זה, לרבות הניתוחים והדעות, הינן למטרת אינפורמציה בלבד והן משקפות את דעתו האישית של הכותב בלבד ואינה מתחשבת בכלל בצרכים האישיים של הקורא. על כן, אין לראות בסקירה זו ובשום אופן הצעה ו/או ייעוץ ו/או שידול לרכישה ו/או מכירה של מטבע, מדד, מניה סחורה ו/או כל נכס אחר מהמתוארים בסקירה זו. הכותב יכול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו.

אין תגובות: